Subsistemele sistemului de management:
ORGANIZATORIC
INFORMAŢIONAL
DECIZIONAL
METODOLOGIC
Sistemul organizatoric asigură
divizarea, combinarea, funcţionarea proceselor de muncă ca importantă premisă a
realizării obiectivelor.
Organizarea
formală (ROF, organigramă, fişele posturilor).
- Organizarea
structurală (posturi, funcţii, niveluri ierarhice, ponderi ierarhice,
compartimente si relaţii organizatorice ).
- Organizarea
procesuală (funcţiuni, activităţi, atribuţii,sarcini)
- Organizarea
informală (grupuri, relaţii şi lideri informali).
FUNCŢIUNILE ÎNTREPRINDERII
CERCETARE-DEZVOLTARE
PRODUCŢIE
COMERCIALĂ
FINANCIAR-CONTABILĂ
DE RESURSE UMANE
Sistemul informaţional
reprezintă ansamblul datelor, informaţiilor, circuitelor si fluxurilor
informaţionale, procedurilor si mijloacelor de tratare a informaţiilor menite
sa contribuie la fundamentarea, stabilirea si realizarea sistemului de
obiective ale organizaţiei.
ELEMENTELE SISTEMULUI INFORMAŢIONAL
Data reprezintă
descrierea cifrica sau letrica a unor acţiuni, procese si fenomene referitoare la firma.
Informaţia
constituie acea dată care aduce un plus de cunoaştere în urma prelucrării,
constituie noutate şi prezintă interes pentru beneficiar
Prin circuit
informational se defineste traiectul pe care-l parcurge o informatie sau o
categorie de informatii intre emiţător si destinatar.
Fluxul informational reprezinta
cantitatea de informatii care este vehiculata intre emitatorul si beneficiarul
de circuit informational
Procedurile informationale reprezintă ansamblul elementelor prin care se
stabilesc modalităţile de culegere, înregistrare, transmitere si prelucrare a
unei categorii de informaţii cuprinse in anumite circuite si fluxuri
informationale
Mijloacele de
tratare a informatiilor sunt definite ca „ansamblul unitar de echipamente şi
instrumente necesare inregistrării, tratării, stocării şi transmiterii
informaţiilor (de la hârtie şi creion la computer).
SISTEMUL DECIZIONAL
Sistemul
decizional cuprinde ansamblul deciziilor microeconomice şi mecanismele de
fundamentare, adoptare şi aplicare a acestora
Decizia poate fi
definită drept modalitatea aleasă din mai multe posibile pentru realizarea unui
obiectiv
ETAPELE UNUI PROCES DECIZIONAL
·
Definirea problemei decizionale
·
Stabilirea obiectivelor şi a
criteriilor decizionale
·
Precizarea variantelor decizionale
·
Alegerea variantei optime
(deciderea)
·
Aplicarea deciziei
·
Evaluarea deciziei
Sistemul metodologic cuprinde
sistemele, metodele, tehnicile, procedurile şi regulile folosite in exercitarea
procesului de management şi a funcţiilor acestuia
a. Sisteme de management
- managementul
prin excepţii
- managementul
prin obiective
- managementul
prin bugete
- managementul
prin proiecte
b. Metode şi tehnici generale de management:
- diagnosticarea
- delegarea
- şedinţa
c. Metode şi tehnici specifice de management:
- metode şi
tehnici decizionale
- metode şi
tehnici de stimulare a creativităţii individuale şi de grup: brainstorming,
analiza etc
-metode şi
tehnici de analiză şi proiectare a structurii organizatorice şi sistemului informaţional:
regulamentul de organizare şi funcţionare, organigrama, fişa postului, diagrame
de flux, etc.
-metode, tehnici
şi reguli de amplificare a eficacităţii muncii managerului:
- metode de
programare şi organizare a muncii: tabloul de bord
- reguli de
utilizare a colaboratorilor moderni(secretariatul)
