Cum se realizează o analiză SWOT
Pentru identificarea Punctelor Forte și a Punctelor Slabe ale
unei organizații, diagnosticarea este orientată spre activitatea internă a firmei,
în principal către domenii ale acesteia: domeniul managerial, domeniul
financiar, domeniul producției, domeniul personalului și domenii ale cercetării
și dezvoltării. Punctele tari și punctele slabe ale organizației influențeaza
strategia firmei.
Pentru sintetizarea și evaluarea celor mai importante puncte forte și
slabe ale firmei în diferite domenii se recomandă folosirea matricei de
evaluare a facorilor interni (MEFI) care presupune urmatoarele etape.
1. Întocmirea unei liste cu 10-20 de
factori ai activității firmei care determina succesul acesteia, incluzând atat
puncte forte cât și puncte slabe.
2. Atribuirea unor coeficienți de
importanță cu valori intre 0 și 1, în funcție de importanța factorului pentru
succesul firmei, suma totala a coeficienților de importanță trebuie sa fie
egală cu1.
3. Atribuirea unor note cuprinse
între 1 și 4 dupa cum urmează:
- 4 – pentru un punct forte major
- 3 – pentru un punct forte minor
- 2 – pentru un punct slab minor
- 1 – pentru un punct slab major
4. Multiplicarea
coeficientului de importanță cu nota acordată obținându-se un spor ponderat
5. Însumarea punctajului sau scorului pentru toți factorii, obținându-se total punctaj ponderat
5. Însumarea punctajului sau scorului pentru toți factorii, obținându-se total punctaj ponderat
Interpretare rezultat
Dacă valoarea totală a
punctajului este sub 2,5 se apreciază că firma este slabă intern. Cu cât
valoarea punctajului este peste 2,5 cu atât firma are o putere strategic mai
mare.
Exemplu MEFI
Nr
|
Denumire
factor Intern
|
Coeficient
de importanță la succesul firmei în cadrul industriei
|
Coeficientul
care exprimă daca factorul este punct forte sau slab
|
Punctaj
ponderat
|
1
|
Punctul de echilibru
al firmei X a fost redus de la 2,4 milioane vehicule la 1,5 milioane vehicule
|
0,15
|
3
|
0,45
|
2
|
Calitatea
vehiculelor a crescut cu 35%
|
0,1
|
3
|
0,3
|
3
|
Productivitatea a
crescut de la 10 la 20 vehicule annual/ angajat
|
0,1
|
3
|
0,3
|
4
|
Sist. managerial a
cunoscut o masiva reorganizare
|
0,15
|
3
|
0,45
|
5
|
Garanțiile acordate de
firma sunt cele mai bune in cadrul industriei
|
0,1
|
4
|
0,4
|
6
|
Cheltuielile de
cercetare dezvoltare au crescut la 7,5 milioane
|
0,15
|
3
|
0.45
|
7
|
Achiziția de aparate
de măsură și control a dus la cresterea datoriei firmei
|
0,1
|
1
|
0,1
|
8
|
Achiziția de aparate
de măsură și control a dus la extinderea liniei de producție
|
0,05
|
3
|
0,15
|
9
|
Firma a redus cu
20.000 personalul functionaresc
|
0,05
|
3
|
0,15
|
10
|
Costurile au fost
reduse cu 1200 euro/vehicul
|
0,05
|
3
|
0,15
|
TOTAL
|
1
|
2,9
|
